گروه خبري : آخرین اخبار
تاريخ انتشار : 1397/01/26 - 15:11
كد :3

سقف عرشه فولادی چیست

سقف کامپوزیت عرشه فولادی در واقع، بهبود یافته سقف کامپوزیت معمولی است که به عنوان یکی از اقتصادی ترین انواع سقف معرفی می شود

سقف عرشه فولادی نوعی سقف است که از دو عنصر ورق های فولادی گالوانیزه ذوزنقه ای شکل تحتانی و برش گیرها (گل میخ ها) تشکیل می شوند و به همین خاطر از سایر سقف ها کاملا متمایز است. اجرای سقف عرشه فولادی با استفاده آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی ورق فولادی آن انجام می شود. در حال حاضر اجرای سقف عرشه فولادی دارای سریع ترین سرعت اجرای ممکن می باشد. 
در واقع، عرشه فولادی یک ورق فولادی شیاردار است که توسط تیرهای فولادی یا میله ها، پشتیبانی و تقویت می شود. آنها برای حمایت از بتن یا لایه های عایق سقف استفاده می شوند. عرشه فولادی برای تهیه و تولید یک محصول کارآمد و برای استفاده در سقف ها و کف ساختمان طراحی می شوند.

ورق های فولادی


ورق‌های فولادی که به صورت سبک ساخته‌ می‌شوند مهم‌ترین بخش سقف عرشه فولادی هستند.‌ ورق‌های فولادی گالوانیزه که در سقف‌های عرشه فولادی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند ابتدا در محل تولید به شکل‌های ذوزنقه‌‌ای در‌ می‌آیند و سپس آن‌ها را به محل اجرا منتقل می‌کنند.ورق‌ های فولادی گالوانیزه که در واقع نقش عرشه‌ی این نوع سیستم سقف را دارا می‌باشند. (دیگر اجزاء سقف روی این ورق‌ها قرار خواهند گرفت) و از همین رو نام این نوع سقف یعنی عرشه‌ فولادی نیز، از این خصوصیت برگرفته شده است،  ورق‌های عرشه فولادی نسبت به طول مورد نیاز که با توجه به ابعاد دهانه‌ های سازه بر مبنای نقشه‌ های سازه‌ای مشخص و به وسیله دستگاه برش ورق‌ها (اصطلاحاً گیوتین) برش داده می‌شوند. این ورق‌ها معمولاً ضخامتی بین 0.8 تا 1.2، و عرضی حدود 1000 تا 1250 میلی‌متر دارند و سطح آنها دارای زائده‌هایی به منظور درگیری (locking) بین بتن و ورق‌ گالوانیزه، که عملکرد یکپارچه‌ی این دو جزء مهم از سقف را به ارمغان می‌آورند، ایجاد می‌شوند و می‌توانند دارای اشکال و طرح‌های گوناگونی به صورت برآمدگی و تورفتگی باشند. پس از اتمام پروسه‌ی تولید، ورق‌های عرشه فولادی مشابه شکل زیر، دسته بندی و آماده ارسال به محل ساخت می‌شوند. به هر کدام از این دسته ورق‌ها، اصطلاحاً بندیل گفته می‌شود و جالب است بدانید که این اصطلاح از لغت لاتین Bundle به معنی بسته یا دسته گرفته شده است. در زمان حمل این ورق‌ها، می‌بایست به این نکته توجه نمود که به دلیل لاغر بودن آنها (ضخامت کم در مقابل دو بعد دیگر)، می‌بایست دقت لازم به منظور جلوگیری از تغییرشکل به عمل آید.
سقف عرشه فولادی

مزایای استفاده از سقف عرشه فولادی

 

  •  سرعت بالای اجرا در مقایسه با سایر روش‌های اجرای ثبت
  • صرفه‌جویی بسیار خوب در مقدار کل فولاد مورد نیاز برای ساخت اسکلت سازه از طریق کاهش تیرهای فرعی به میزان ۲۰ تا ۳۰ درصد
  • کاهش وزن سقف و اسکلت، فونداسیون و در نهایت کاهش وزن کل سازه به طور که سقف عرشه فولادی تا ۴۰ درصد از سقف‌های تیرچه بلوک و ۲۲ درصد از سقف‌های کامپوزیتی سنتی سبک‌تر هستند.
  • صرفه‌جویی در مصرف بتن سقف به میزان ۱۵ تا ۲۰ درصد به ویژه در سازه‌های بتنی
  • امکان اجرای عملیات بتن‌ریزی تمامی سقف‌های ساختمان به صورت همزمان
  •  تسهیل و تسریع در اجرای تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مختلف از زیر سقف که اجرای عملیات تعمیر را نیز به میزان زیادی آسان‌تر‌ می‌سازد.
  •  کاهش قابل توجه در هزینه‌های مختلف کارگاه در مراحل مختلف
  •  عدم نیاز به میلگردهای کششی در صورت استفاده از ورق‌های فولادی که در نهایت موجب صرفه‌جویی ۶۰ و ۷۰ درصد در مصرف میلگرد می‌شود.
  • از آنجایی که این نوع از سقف دارای ضخامت به مراتب کمتری نسبت به انواع دیگر روش‌های اجرای سقف است در نتیجه ارتفاع مفید طبقات افزایش خواهد یافت.
  •  تغییرپذیری بالا که امکان اجرای آن در سبک‌های معماری مختلف را امکان‌پذیر‌ می‌کند.
  • امکان استفاده از آن در شرایط مختلف آب و هوایی که وقفه‌های زیاد در حین اجرای سقف‌ها به روش سنتی را برطرف‌ می‌کند.
     

روش اجرایی سقف عرشه  فولادی


این سقف بدون میلگرد و قالب بندی اجرا می شود و از ورق های گالوانیزه برای این سقف استفاده می کنند. اجرای این سقف بیشتر از لحاظ نحوه اجرای آن متفاوت است به این دلیل که در آن از آرماتوربندی و بتن ریزی بر روی ورق های فولادی که گالوانیزه هستند انجام می شود. اسکلت ساختمان که زده شد و تمامی مراحل ساختمان تا اجرایی کردن سقف انجام شد، آن وقت ورق های گالوانیزه به وسیله نیروی انسانی یا جرثقیل و یا بالابر به طبقات برده می شود. این نکته لازم به ذکر است که برای حمل این ورق ها نیاز به دستگاه خاصی نیست، اما باید ورق ها علامت گذاری شوند تا قطعات طوری کنار هم قرار بگیرند که اضافه بار به سازه منتقل نشود.

  • برای اجرا، ابتدا باید ورق های فولادی را روی نشیمن تیرهای سازه ثابت کرد. ورق ها را کنار هم می چینند و بعد به کمک دستگاه های میخکوب آن ها را محکم می کنند. این چیدمان طبق نقشه های اجرایی است و عرض تکیه گاه باید حداقل برابر با عمق عرشه ها باشد. پس از آن باید دهانه ها را پوشش داد، چرا که این ورق ذوزنقه ای شکل است و دهانه های آن باز است. اگر در اجرای سقف عرشه فولادی برای تیرریزی طول دهانه بیش تر از ۴ متر باشد، نیاز به اجرای تیر فرعی بدون شمع بندی خواهد بود. وقتی که ورق ها محکم شدند روی آن ها گل میخ هایی جوش می دهند.
  • پس از آن که گل میخ ها نصب شدند مرحله آرماتوربندی و بتن ریزی آغاز می شود. میلگردهای حرارتی و ضد آتش و حریق به همراه اجرای آرماتورها روی عرشه فولادی انجام می گیرد. نوع و فاصله میلگردهای این شبکه از سطح فوقانی دال، به ضخامت دال بستگی دارد. در مرحله آخر بتن ریزی انجام می شود. بتن ها را روی عرشه فولادی می ریزند و بعد آن را صاف می کنند که این فرآیند مانند قالب عمل می کند. برای سقف پارکینگ، انبار و… حتما باید سطح بتن صاف و یکدست باشد.
     

 کاربردهای سقف عرشه فولادی


در سال‌های اخیر سقف عرشه فولادی در ایران و سایر کشورهای جهان با توجه به مقاومتی که دارند کاربردهای گسترده‌‌ای در سازه‌های مختلف پیدا کردند که از مهم‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  •   استفاده از آن‌ها در انواع مختلف سازه‌های صنعتی پیش‌ساخته و سبک
  •  کاربرد گسترده در انواع سازه‌های اسکلتی فلزی سبک و سنگین
  •  کاربرد در سازه‌های اسکلت بتنی به‌منظور حذف قالب‌بندی، تیرچه و بلوک و متعاقباً کم کردن حجم بتن مورد استفاده در سقف